De eerste schooldag nadat een kind 4 jaar is geworden, is het toelaatbaar tot een kleutergroep van onze school. Peuters die onze voorschool bezoeken, vieren eerst daar nog hun vierde verjaardag.
Daarmee wordt hun peuterperiode afgesloten.
In de kleutergroepen werken we met kinderen van verschillende leeftijden: vier-, vijf- en zesjarige kinderen zitten bij elkaar. De jongere kinderen leren veel van de oudere, terwijl de oudste kleuters leren om voor de jongste te zorgen. Dit bevordert hun sociale ontwikkeling.
Allerlei ontwikkelingsaspecten worden voortdurend belicht. Dat gebeurt onder andere tijdens werk-, spel- en kringactiviteiten. Maar natuurlijk ook tijdens de lessen drama, dans en muziek.
De kleutergroepen hebben door hun werkwijze veel open leersituaties. Er wordt door het jaar heen gewerkt met een aantal thema’s, waarin duidelijk de leerlijnen uitgestippeld zijn. We laten ons daarbij leiden door het aanbod dat is omschreven in "Schatkist”.
De leerkracht schept voorwaarden om de kleuters zo goed mogelijk tot ontwikkeling te laten komen. Taalonderwijs is daarbij een speerpunt; met name de woordenschatontwikkeling.
De kinderen werken in verschillende hoeken, zoals speelhoek, bouwhoek en lees-/schrijfhoek. Het materiaal nodigt de kinderen uit tot het opdoen van leerervaringen.